vrijdag 10 september 2010

wat zien astronauten in het ISS?


Vraag je aan een astronaut wat hij het liefst doet, als hij in de ruimte is, dan antwoorden de meeste astronauten: "vanuit de ruimte, kijken naar de aarde".
En ja, dat lijkt ons ook wel wat..

Nasa astronaut Douglas Wheelock kijkt niet alleen naar de ruimte, hij deelt, wat hij ziet met ons. Hij neemt foto's en stuurt die naar de aarde via Twitter. Dat levert spectaculaire beelden op. Als je kan twitteren, dan kun je zien wat Douglas Wheelock ziet. Zijn Twitter-name is Astro-Wheels. Neem een kijkje en klik HIER

Toen ik nog piep was liep er op de televisie een jeugdserie over een 11de eeuwse tovenaar, Catweazle, die door een verkeerde spreuk (hij leerde vliegen) terecht kwam in onze tijd. Dat waren de jaren zeventig, voor kleuters nu, een eeuwigheid geleden natuurlijk. Kunnen kleuters zich voorstellen dat er een tijd was waarin auto's, computers, fototoestellen, niet bestonden? Catweazle kreeg de ene shock na de andere, telkens hij iets nieuws ontdekte. Zo schrok hij zich een hoedje omdat ineens licht was, niet van de zon, maar doordat je op een klein knopje klikt... pure tovenarij

Nope, aan de zon zit geen knopje dat je kan aan- en uitknippen.
Ik vraag me af hoe de oude Grieken, die de planeten de namen gaven van goden,.. Mercurius,...Venus,... Mars,... zouden reageren moesten ze vanop een klein schermpje kunnen zien wat iemand ziet als hij 1000 km boven de aardbol zweeft...

maandag 6 september 2010

Een intergalactische reis?


Dit weekend kon je in de krant een paginagrote advertentie vinden voor een wedstrijd: www.ikkijkvooruit.be . "win een reis naar de toekomst".
Wie de wedstrijd organiseert kom je niet te weten, niet op de site, en niet in de advertentie. Op de site wordt wel vermeld dat de wedstrijd onder toezicht staat van een gerechtsdeurwaarder.

Je kunt dus een reis naar de ruimte winnen. De enige die ruimtereizen voor toeristen aanbiedt is Virgin Galactic. Misschien is Virgin Galactic op zoek naar toeristen die het ticketje kunnen betalen. En dat is niet mis: zo'n 200 000 dollar. Je kunt dus een prijs van 200 000 dollar winnen door te antwoorden op de vraag hoe de buitenste laag van de dampkring heet: troposfeer, stratosfeer of exosfeer, en een gok te wagen op de vraag hoeveel mensen zullen deelnemen aan de wedstrijd.
Vreemd is dat deze wedstrijd enkel in België wordt georganiseerd. Dan toch niet Virgin Galactic?
Misschien heeft Virgin wel een wedstrijd uitgeschreven: wie maakt de meeste of de beste reclame voor een ticket naar de ruimte? Want ja, de ruimtereizen die door de ruimtevaartorganisaties worden gemaakt worden toch grotendeels door de belastingbetaler betaald. Ik denk niet dat NASA Virgin sponsort. Of toch?

Opa vindt een ruimtewortel in zijn tuin


bron: De Gentenaar 6 december 2010

Een Britse Opa kweekte een wortel, die eruit zag als Buzz Lightyear, de astronaut uit Toy Story.
Ik denk niet dat Oma de wortel in de soep of de wortelpuree zal hebben gedraaid. Ik denk dat ze die aan de kleinkinderen heeft gegeven. Wat doe je anders met een Buzz Lightyear-wortel...

NASA-game Moonbase Alfa


trailer van het spel Moonbase Alfa

Wellicht hebben ze bij NASA ook gedacht: "Als je jongeren wil sensibileren moet je games gebruiken" . De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie liet het spel Moonbase Alpha ontwikkelen.
Je kunt het downloaden op Steam: http://store.steampowered.com/app/39000/
Steam is het digitaal distributieplatform waar elke gamer zijn of haar games downloadt. Naar de winkel hollen om een doosje met een schijf erin doet een gamer allang niet meer, hij of zij logt in, downloadt een spel en betaalt elektronisch.
Voor dit spel hoeft niet te worden betaald: Moonbase Alfa is helemaal gratis.

Het verhaal speelt zich af rond 2035. Astronauten zijn geland op hun maanbasis op de maan. Maar na een meteorieteninslag is de stroomvoorziening uitgevallen. De speler moet deze repareren vooraleer alle zuurstof op is. Hiervoor heb je verschillende gereedschappen, onderdelen, robots en maanwagens ter beschikking.

Evaluatie van een 15-jarige gamer: "Dit is niet bepaald een echt spel. Je moet gewoon iets in elkaar flansen. Het is rustgevend, en dus redelijk saai. Het is ook geen game voor jonge kinderen." Op mijn vraag of hij het helemaal had uitgespeeld was het antwoord: "ja natuurlijk, er is maar 1 level. Je kunt de moeilijkheidsgraad instellen. Je hebt 25 minuten tijd. Na 25 minuten is de zuurstof op. Het is eigenlijk een multiplayer-game, je kunt het dus met meerderen tegelijk spelen."

De ontwikkelaars zijn het met gamers eens: het spel is redelijk beperkt omdat er ook maar 1 missie is. Maar er is nog veel meer mogelijk, meerdere missies bijvoorbeeld, of voor spelers de mogelijkheid om hun eigen missie of omgeving te ontwerpen. Of die uitbreidingen er komen hangt af van de NASA. En NASA wacht om opdracht te geven dit spel verder te ontwikkelen. NASA wil eerst weten of het spel, zoals het nu is goed wordt ontvangen.

Andere evaluaties mag je ons altijd doorsturen.

vrijdag 3 september 2010

Over onderwijs en leven in het computertijdperk


Bron: De Gentenaar, 31 augustus 2010
Het begin van het schooljaar is altijd het moment om de minister van Onderwijs te contacteren voor een interview. Minister Pascal Smet had het deze keer over het integreren van games in onderwijs. De uitspraken van minister Smet waren natuurlijk aanleiding voor pittige discussies tussen voor- en tegenstanders. Bijvoorbeeld op de forums van kranten zoals die van De Standaard (klik HIER)
Hoedanook, of je nu voor- of tegenstander bent van het integreren van games, het blijft een feit dat een computer niet meer weg te denken is uit het leven van een kind dat nu opgroeit.

Ook in het oma-team hebben we nagedacht en uiteindelijk een beslissing genomen.
Oorspronkelijk wilden we een spel ontwikkelen dat je kon vastnemen, eventueel opbergen in een doos. Kant en klaar, af en onmiddellijk bruikbaar. De argumenten daarvoor waren dat niet in elke klas computers zijn met internetaansluiting, en dat niet elke leerkracht bedreven genoeg is om met die computer te werken.

In de loop van de twee jaar waarin we het spel ontwikkelden mailden ons steeds meer leerkrachten. Ook leerkrachten die geen pc in de klas hebben, en die een project of activiteit willen voorbereiden. Ook die leerkrachten gebruiken daarvoor eerst een pc en googelen... op zoek naar lessen van collega's, naar tips, ideeën, contactpersonen, enz.
Daarenboven is informatie en kennis heel snel verouderd. Vorig jaar konden we zeggen dat Nasa met spaceshuttles het ISS bevoorraadden, maar de laatste spaceshuttle werd op 14 mei 2010 voor het laatst gelanceerd. Geen spaceshuttles meer dus.
Dit zette ons aan het denken: maken we een spel voor het onderwijs dat je daarna in de kast kan zetten of gaan we voor vernieuwing en gaan we ervan uit dat leerkrachten het materiaal dat we maken kunnen vinden als ze een computer gebruiken? We kozen voor dit laatste. Er komt geen dure doos maar we maken gebruik van de mogelijkheden van het Internet: we zorgen ervoor dat alles gratis ter beschikking komt en dat we het samen met de leerkrachten kunnen updaten.
Informatietechnologie zit in een stroomversnelling. We gaan ervan uit dat we spellen maken voor onderwijs dat mee evolueert.

donderdag 2 september 2010

Buitenaards leven


bron: De Gentenaar, 2 september 2010

De vraag die veel kleuters bezig houdt is de vraag of aliens echt bestaan. Meestal vragen zij zich dat zelfs niet af, ze gaan er gewoon van uit: er is buitenaards leven.
De echte vraag is eigenlijk hoe dat buitenaards leven eruit ziet, en waar het zich bevindt.

Je moet als wetenschapper fantasie hebben, maar ook veel kennis verwerven en vooral hard werken: speuren en zoeken. Al in 2001 ontdekte de Nasa dat er rond een ster die CW Leonis werd genoemd veel waterdamp hangt. De Leuvense professor Leen Decin ontdekte nu dat de waterdamp rond deze ster gevormd werd door de ster zelf en maakte de vergelijking met de processen die leidden naar het ontstaan van leven op onze aarde. Leven op een ster is niet mogelijk, maar de vondst toont wel aan dat er in het heelal processen aan het werk zijn die de kans dat er behalve op aarde, ook elders leven is, groter maakt.

woensdag 1 september 2010

De luchtvaartbende in de VUB, van 23 augustus tot 27 augustus 2010


Samen met Prof. dr. Steve Vanlanduit aan het werk in het labo voor Aërodynamica van de VUB

Tijdens de laatste vakantieweek konden voor de tweede keer, jongeren deelnemen aan een luchtvaartkamp van de Wetenschapsbende.
Ook tijdens dit kamp werd heel wat geëxperimenteerd onder deskundige leiding van Tijl die zijn sporen al lang heeft verdiend als begeleider van de Jeugdwerkgroep Ruimtevaart. Medewerkers van de JWR kwamen Tijl dan ook bijstaan om de jongeren te laten kennismaken met de wondere wereld van wetenschap en techniek.

Wat was er allemaal te doen?
Een luchtvaartmuseum-bezoek, activiteiten uitproberen die in de didactische pakketten Opa gaat de lucht in! en Oma gaat de ruimte in! worden beschreven, vliegen met telegeleide vliegtuigen, zelf vliegtuigen bouwen, raketten héél hoog in de lucht schieten met zelfgemaakte brandstoffen, met Steve de windtunnel in, een wedstrijd vliegtuigvouwen, ... ik vergeet nog wel één en ander, maar dat lees je op de website van de Wetenschapsbende. Tijl zal er ook alle foto's online zetten.


Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP