maandag 30 maart 2009

Les In de ruimte

Verslag over de les ‘In de ruimte’ (25 minuten)

Als instap keken de kinderen naar een kort beeld – en muziekfragment (http://www.youtube.com/watch?v=fryuQVAuASs) dat over de ruimte ging op groot scherm via de beamer geprojecteerd
Ik vroeg hen wat ze gezien hadden.
Ze antwoordden: ‘sterren, planeten, de aarde, de ruimte’.

Als aanbreng heb ik het boekje ‘Liesbet Slegers, In de ruimte, Standaard Uitgeverij 2007’ ingescand. Ik heb de tekst weggedaan zodat de kinderen mij konden vertellen wat ze zagen en wat ze over de dingen die ze zagen wisten. Nadat ze vertelden wat ze zagen en erover wisten vertelde ik de tekst in het boekje.
Wat de lln kennen en wisten:
- De lln kenden een sterrenkijker of telescoop. Ze vertelden dat we dit kunnen gebruiken om naar de sterren te kijken.
- De lln wisten dat een sterrenbeeld gevormd wordt door de sterren. Ze kenden niet de grote beer of de kleine beer.
- De lln wisten dat het volle maan was als je de volledige maan ziet en dat je een halve maan kunt zien.
- De lln vertelden dat ze een vallende ster zagen op de prent. Er was een jongen in de klas
die wist te zeggen dat een vallende ster een stofdeeltje was dat door de ruimte vloog.
- De lln wisten dat onze aarde de blauwe planeet is omdat er heel veel water aanwezig is.
- De lln vertelden dat je met een raket op reis kunt gaan naar de ruimte.
- De lln kenden een satelliet en konden ook uitleggen dat je via satellieten foto’s kunt maken
van sterren en planeten.
- De lln wisten te vertellen dat er rond sommige planeten een ring hangt.
- De lln konden een paar andere planten opsommen: Jupiter, Uranus, Mars, Saturnus.
- De lln wisten dat de zon heel warm is en dat je er nooit dicht bij kunt komen.
- De lln wisten dat je tijdens een bezoek aan de maan een ruimtepak moet aandoen. Dat via
dat pak zuurstof gegeven wordt aan de mens, want op de maan is geen zuurstof.
- De lln wisten dat er soms stenen op de maan konden donderen en dat die putten maken.
De benaming ‘krater’ kenden ze niet. Ze wisten wel dat er diepere en minder diepere
kraters konden zijn.
- De lln wisten dat er geen leven op de maan mogelijk was.
- De lln konden vertellen waarom ‘Wout’ vast hing aan de raket. Om niet weg te zweven in
de ruimte.

Ik heb niet het hele boekje kunnen bespreken. We moesten gaan zwemmen. Ik was geëindigd bij ‘Lekker zweven’.
De kinderen waren heel enthousiast en waren echt geboeid door dit onderwerp!

Geen opmerkingen:

Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP