donderdag 19 maart 2009

De ruimte in de Hazenakker

Mijn week over de ruimte is ook geëindigd. Het was erg leuk en de kleuters waren zeer nieuwsgierig. Wat me opviel was dat ze al zoveel wisten. Ik had veel boeken met foto's in de klas en zelf hadden ze ook redelijk wat boeken bij. Ook een erg leuk boekje over Mickey Mouse in de ruimte. Inderdaad wel commercieel maar het sprak de kleuters wel aan. Er was ook een leuke kinder-encyclopedie van Mickey Mouse. Verder waren ze heel geïnteresseerd in de foto's. Ze kwamen vaak spontaan met de boeken naar mij om dingen aan te wijzen. "Kijk juf een satelliet", of "kijk een raket die opstijgt!" Dat waren enkele van de vele dingen die ze aanwezen en benoemden. Er was ook een kleuter die een grote poster bijhad met alle planeten er op. De planeet waarvan ze de naam wisten was Saturnus, aangezien die vele ringen heeft en zo makkelijk te onderscheiden is van de anderen. De zon en maan kenden ze uiteraard ook.

Hier enkele manieren die ik heb gebruikt om dingen uit te leggen:

De werking van de satelliet heb ik uitgelegd met behulp van een gps. De meeste kleuters wisten wat een gps was. Er waren ook enkele kletuers die al wisten dat we door de satelliet ook zenders op tv kunnen bekijken.

Toen ze me vroegen hoe een raket kan opstijgen heb ik uitgelegd dat dat een beetje is zoals vuurwerk dat wordt afgestoken. Onderaan steken ze een soort gassen in brand, dat ontploft dan en zo schiet de raket in de lucht, zoals bij vuurwerk. Dat was vrij duidelijk voor hen, maar natuurlijk na het enkele keer herhaald te hebben. Nadien hebben we zelf ook een raket gemaakt. We hebben een raket getekend, die hebben we met kleine stukjes gekleurd papier beplakt. Dan hebben we onderaan de raket enkele druppeltjes waterverf gedaan die we dan hebben uitgeblazen, om zo het effect van het vuur te verkrijgen zoals een echt opstijgende raket.

Ik had op internet een geluidsfragment gevonden van een opstijgende raket, dat sprak ook wel erg aan.

Ik heb ook eens gevraagd aan de kleuters hoe het komt dat we overdag geen sterren kunnen zien, behalve de zon die ook een ster is. Dat heb ik dan uitgelegd met behulp van een zaklamp. Ik heb hen verteld dat de zon overdag schijnt en dat die dan zoveel licht geeft zodat we de sterren niet kunnen zien. Toen heb ik met mijn zaklamp in de lichte klas geschenen, om aan te tonen dat we die lichtstraal ook niet kunnen zien als er te veel ander licht is. Daarna scheen ik onder tafel in een donker hoekje waar we de lichtstraal wel konden zien. Vooral in de raket, (mijn donkere poppenhoek die ik had gemaakt) waren de zaklampen achteraf heel populair.

Het was een leuke en leerrijke week en de kleuters en ik hebben er erg van genoten!
Groetjes

Evelyne

Geen opmerkingen:

Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP