dinsdag 13 oktober 2009

Een vogelvlucht over het project



Robrecht van het Europlanetarium Genk stuurt ons een mail: hoe het met de ontwikkeling van ons spel staat ondertussen? Tof dat je blijft volgen Robrecht. Voor jou en andere nieuwsgierigen, maak ik even een vogelvlucht. Het zou kunnen dat hier en daar iets niet helemaal klopt maar dat hoor ik dan wel, en corrigeer ik. Dus reageer maar als jullie vinden dat ik iets over het hoofd zie, of niet helemaal juist weergeef.

Het project Oma gaat de ruimte in! kent een kleine voorgeschiedenis van mensen die vonden dat 'techniek' om diverse redenen een grotere plaats zou moeten krijgen in onderwijs, redenen die te maken hebben met een visie op hoe kinderen leren op school. Die visie wordt ook vertaald door TOS21. Er werd gebrainstormd en nagedacht, partners vonden elkaar en er werd een projectdossier uitgeschreven, dat uiteindelijk werd goedgekeurd en waarvoor via EWI subsidies werden toegekend.

Het eigenlijke startschot voor dit project werd dan gegeven in februari 2009. We zaten toen samen met lectoren van Hogeschool Gent. Deze lectoren moedigden een aantal studenten aan om tijdens hun stage in kleuterscholen, techniek te integreren in het thema "ruimte en ruimtevaart", een thema met niet alleen een grote actualiteitswaarde (Frank De Winne vertrok naar het ISS) maar een thema dat ook veel mogelijkheden biedt om, aansluitend bij de leefwereld van kleuters, te experimenteren met diverse vormen van leren. Het thema ruimte en ruimtevaart wordt voor kleuters niet minder interessant als Frank De Winne niet meer in de ruimte zal zitten: kinderen, jongeren, mensen blijven altijd geconfronteerd met de wereld om hen heen, blijven gefascineerd door alles wat niet-aards is, veraf, onbekend maar tegelijk ook zeer dichtbij: het wordt telkens weer dag en telkens weer dag, soms zie je de maan, soms niet, .. Tegelijk bood en biedt dit thema mogelijkheden om de toepassingen die worden ontwikkeld voor de ruimtevaart naar het gewone leven van alledag te vertalen. Wij wilden dan nog een extra vertaling, nl. een vertaling naar het leven en leren van hele jonge kinderen op scholen.

Het doel van ons project was en is leerkrachten tools aan te reiken om in de klas meer techniek te kunnen integreren. We kozen voor het ontwikkelen van een educatief en speels pakket dat kan worden aangeboden aan leerkrachten die met jonge kinderen rond dit thema willen werken, maar dat ook op andere plaatsen speelbaar is: thuis, met vriendjes, alleen of in groep. We willen een spel dat leuk is om te spelen maar waarbij je tegelijk ook leert: een spel dat de nieuwsgierigheid niet alleen prikkelt, maar ook bevredigt met wetenschappelijk correcte kennis.

Hiervoor hebben we partners nodig die deskundig zijn op heel diverse domeinen. Al die verschillende mensen opsommen die ons al hebben meegeholpen, elk met hun eigen specifieke kennis en talenten is ondoenbaar. Het zijn er veel. Zij, jullie zijn één van de belangrijke peilers in dit project. Al van voor we begonnen lopen sommige mensen een tijdje mee in dit traject, anderen blijven volgen en kunnen we altijd raadplegen, nog anderen springen gewoon met ons mee in de boot en helpen ons verder mee tot aan het einde. Telkens weer blijkt dit een enorme verrijking.

Terug naar het project: sinds februari integreerden in verschillende scholen, leerkrachten en stagiairs het thema ruimte en ruimtevaart in hun lessen. Daar konden wij dan weer veel van leren: wat kleuters boeit, welke vragen kinderen stellen, hoe leerkrachten met die vragen omgaan, wat mogelijkheden zijn, maar ook beperkingen, elementen waarmee we bij het ontwikkelen van educatieve tools moeten rekening houden... Deze intensieve samenwerking met de leerkrachten en stagiairs in vooral De Speurneus en De Vlieger vormt nog steeds de ruggengraat van dit project. Vooral Marijke uit de Speurneus gaf het project een grote boost. Zelf zeer geïnteresseerd in dit thema kon zij op honderd-en-één manieren kleuters blijven boeien.

Na deze fase werd een moment ingelast om met zoveel mogelijk geïnteresseerde partners te brainstormen over het pakket dat we willen aanbieden, rekening houdend met wat we de voorbije maanden leerden. Deze brainstormnamiddag werd gecoacht door Creax. De resultaten ervan werden meegenomen naar een overleg met spelontwikkelaar Magda die daarmee aan de slag ging. Ondertussen waren we dus een 5-tal maanden bezig en was het tijd voor een korte vakantiepauze.

Na de vakantie was ook een eerste voorstel klaar. Magda bracht ons een uiteenzetting over hoe het spel er zou kunnen uitzien. We zijn dan even blijven haperen. We konden het voorstel niet aannemen omdat de realisatie te duur zou zijn, de uitwerking van het bijhorende didactische pakket meer tijd in beslag zou nemen dan we hadden. We besloten om de tijd die ons nog rest vooraleer Creax aan de slag moest om het prototype uit te werken in te vullen met wat we zelf nog konden bedenken. Daarvoor zijn we een aantal malen rond de tafel gaan zitten, en hiermee zijn we dus nog steeds bezig.

De stand van zaken, vandaag 13 oktober is dus dat we met iedereen die maar wil meedenken en meewerken over-en-weer-communiceren. We trokken naar Ieper om met Creax nieuwe afspraken te maken. Diederik en Alexander van Creax denken ook mee.

En heel concreet: we besloten om in het spel een soort van kaartspel te integreren. Op die kaarten komen weet-en doevragen. Die vragen zijn we nu aan 't bedenken, sorteren, selecteren,... dus Robrecht en anderen die dit lezen: wil je met ons meedenken dan sturen we je een link voor een andere blog waarop we al deze vragen groeperen.
Een sjabloon voor kaarten wordt gemaakt door Creax. Wij moeten dan zo snel als maar kan al deze vragen in het sjabloon brengen zodat deze naar de drukker kunnen.
Maar dit is maar één van de spelelementen. De rest gaan we hier niet uitgebreid uit de doeken doen, ook al omdat er nog altijd wijzigingen nodig zijn.

Eind deze maand zou Creax klaar zijn met het maken van een prototype. En dan volgt de fase waarin we het spel zullen uitproberen in scholen. We ontmoetten tijdens de Accenta-jaarbeurs voorbije maand een aantal leerkrachten die bereid waren om dit spel mee uit te testen. Daarna zal het spel worden bijgestuurd.

Het moment waarop we een eerste keer het spel zullen uitproberen zullen we wellicht wel vieren, samen met kleuters, ook samen met partners en iedereen die ons ondertussen al heeft meegeholpen. We brengen iedereen op de hoogte. Radio 1 contacteerde ons ook, zij willen opnames komen maken als we het spel lanceren. Het is dus druk druk druk en héél héél spannend.


Geen opmerkingen:

Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP