maandag 1 februari 2010

Nieuws van de MDRS90-Crew


We kregen een vriendelijke mail van Nancy Vermeulen, president van Mars Society Belgium en commander van de MDRS90-crew. Nancy gaf ons meer uitleg over de missie. MDRS90. Wie nog meer wil lezen en alles wil blijven volgen hierover kan terecht op de website van Mars Society Belgium.

Deze missie is een echte primeur voor België. Eerder al namen Belgen deel aan vroegere expedities naar het Mars Desert Research Station, maar nog nooit eerder bestond de volledige crew uit Belgen. Nancy Vermeulen kreeg de opdracht om deze crew samen te stellen. Op 5 oktober 2010 vertrekken zes mensen op expeditie. Vier daarvan zijn actieve leerkrachten. Dit is niet toevallig: één van de doelstellingen van Mars Society Belgium is het promoten van wetenschap.
Op 3 februari 2010 wordt nog een persconferentie georganiseerd.

De doelstellingen van deze missie zijn zowel wetenschappelijk als pedagogisch. De experimenten
gaan over diverse wetenschappelijke domeinen: biologie, composteren, geologie, hydrografie, aardrijkskunde, klimaat, zonne-energie, het beschermen van de omgeving en het recycleren van water.

Het waterexperiment zet het experiment OasISS , de ruimtemissie van Frank De Winne verder. Frank De Winne is peter van Mars Society Belgium.

We ontmoeten elkaar hopelijk tijdens de liveverbinding op 13 februari !

vrijdag 29 januari 2010

Mars Desert Research Station


Lees meer over het Mars Desert Research Station op de website van Mars Society


Foto: Nicky tijdens een uitleg aan de JWR-minikids

Nicky De Munster neemt deel aan een mars-simulatie-expeditie en bevindt zich van 7 februari tot 24 februari 2010 in het Mars Desert Research Station ten zuiden van Utah in de Verenigde Staten. Dit onderzoeksstation is niet toevallig daar gevestigd: de woestijn ginder lijkt sterk op het Mars-landschap. De zeskoppige ploeg wordt 15 dagen opgesloten in een twee verdiepingen hoge mars-habitat. Als ze die verlaten moeten ze een ruimtepak aandoen. Nicky heeft tijdens deze expeditie de functie van boordingenieur.

Je kan op webcams de expeditie zien (opgelet er is een tijdsverschil van -8 uur, dus soms zie je niets omdat het in Utah nog donker is) http://www.freemars.org/mdrscam/
Dit is de blog van Nicky: http://www.nickyonmars.blogspot.com/

Een interview met Nancy Vermeulen, commander van MDRS90




Om het artikel te lezen: klik op de afbeeldingen.
Bron: Libelle nr 53/3340, 31 december 2009

Over het ontwikkelen van dobbelstenen

Eén van de dingen die we leerden van Creax is, hoe je met behulp van een concept kan uitleggen hoe je brein werkt. Zo'n concept, en de taal die daarbij wordt gehanteerd is dus handig om uit te leggen hoe dat van Tijl werkt. Voorwaar geen gemakkelijke opgave want zoals het brein tikt bij Tijl, tikt het nergens. Dat brein dat flitst van links naar rechts en vice versa (meer rechts dan links) en is amper bij te houden.

Creax gebruikt de term: product DNA. Héél summier uitgelegd, komt het erop neer dat je voor het zoeken naar, of het ontwikkelen van producten, naar andere producten kijkt in je omgeving en nagaat uit welke verschillende elementen een product is opgebouwd: het product DNA. Je gebruikt dan een paar genen van dat ene product en brengt ze over naar een nieuw product. Creax kan dit beter uitleggen dan ik.

In ons spel willen we een dobbelsteen gebruiken. Maar een gewone dobbelsteen vinden wij saai. We gingen dus op zoek naar een minder saaie dobbelsteen en vonden deze shaking dice: de lampjes branden zodra je aan deze dobbelsteen schudt. Als je hem weer stil houdt, blijven er een aantal lampjes branden.

Wij zijn een fan van ledlampjes, en van flitsende dingen. Dus is Tijl nu bezig om het DNA van verschillende producten in te passen in een nieuw product. Hij is halfweg, en je ziet hem hier voor zijn webcam:

En weer een nieuwe fase ...


Zo. We zijn weer goed en wel begonnen aan een nieuw kalenderjaar, met meetings en een druk werkschema en vooral: nieuwe imput.
We krijgen versterking van VOKA-medewerkers. Tijl, onze JWR-man trekt nu ook bovenop zijn astronautenpak ook een vliegeniersplunje aan, kreeg een bureau(tje) in de V.U.B. en ontwikkelt tussendoor ook nog eens een nieuwe flashy dobbelsteen.
Nog goed nieuws is dat er tekenaars staan te trappelen om mee te werken. Die zullen mee het beeld van Oma bepalen. En zo te horen brengt Oma ook Opa tot leven. Maar daarover later meer.
Volgende week komt Sarah van Ideefiks koffie drinken en sfeer opsnuiven. Sfeersnuivers en koffiedrinkers brengen altijd nieuwe en frisse ideeën mee. Daar kijken we naar uit.
Eind februari hopen we online te komen met een nieuwe website waar deze blog een plaats in krijgt en ondertussen loopt de mailbox vol met mails van kleuterleerkrachten die met hun kleuters willen werken rond ruimte en ruimtevaart. Een mens zou al van minder het hoofd verliezen. Het bloggen schoot er een beetje bij in, maar, voor wie ons blijft volgen: don't worry, we halen de achterstand in!

donderdag 14 januari 2010

Een spacy vloerpuzzel

Tijdens een speurtocht in een speelgoedwinkel in Beernem vond ik deze spacy zonnestelstelpuzzel van Crocodile Creek. Hij is 50 cm op 76 cm bevat 50 stukjes en zit in een mooi koffertje. Je kan hem ook online bestellen, o.a. bij Twenga
In dezelfde serie is er ook een zonnestelselbal, een zonnestelselplacemat, zonnestelseldrinkbeker.

Tijl

dinsdag 12 januari 2010

kan een meteoriet ook op je hoofd vallen?

Gisteren liepen we in de VUB professor Philippe Claeys tegen het lijf. Een gelukkig toeval, want prof. Claeys is de promotor van Steven Goderis. Steven is een geochemist, een wetenschapper dus, die met zijn neus naar de grond op Antartica rondloopt. Steven zoekt er in het gebied rond het Prinses Elisabeth-station naar meteorieten.


Zo stel ik mij dit voor: Steven loopt er rond met een zak op zijn rug, net als klein-duimpje-die- in-het-grote-bos-op-zoek-gaat-naar-steentjes, zoekt Steven ook naar stenen, naar meteorieten. Niet in een groot donker bos, maar in een enorme witte vlakte, de zak over de schouder en telkens er een steen voor zijn voeten komt, raapt hij die op en stopt hij die in zijn zak. Als Steven terug is zullen we hem vragen of dit de manier is waarop je zoekt naar meteorieten op Antartica.
Steven is aan het werk met Japanse collega-wetenschappers. Hij mailde ons voor hij vertrok, maar op 15 februari 2010 is hij terug. Hopelijk heeft hij dan veel meteorieten mee en mogen we ook veel vragen stellen.



Prof. Claeys vertelde ons dat er jaarlijks zo'n 4 ton meteorieten op de aarde neerploffen. Meteorieten zijn de resten van meteoren, brokken stof en puin uit de ruimte. Meteoren die worden aangetrokken door de aarde komen in de dampkring terecht, waar ze meestal helemaal opbranden. Als dat gebeurt, zien wij vanop de aarde een lichtflits. We noemen dat dan een vallende ster .

De meteorieten, die tijdens deze missie worden gevonden op Antartica, worden netjes verdeeld tussen de Belgen en de Japanners. Als ze hele grote vinden die zeer waardevol zijn voor het onderzoek naar het ontstaan van de ruimte, dan zagen ze die in twee en nemen ze elk de helft mee terug naar België en Japan. De Belgische meteorieten komen na het onderzoek terecht in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel.

Antartica is een goede plek om te zoeken naar meteorieten: door de droogte en het feit dat ze ingekapseld worden door het ijs blijven ze langer bewaard dan elders. De almaar bewegende ijsschotsen duwen de meteorieten naar de oppervlakte. Hopelijk kan Steven die vinden en meebrengen.

Grote meteorieten maken kraters in het aardoppervlak. De beroemdste is de enorme Meteoor Crater in Arizona

Met behulp van een experiment kunnen we te weten komen waarvan de grootte van een krater afhangt.

Wat heb je nodig?

Bloem, cacao, een bakje en een aantal knikkers van verschillende grootte.

Vul het bakje met witte bloem en strooi er een laagje chocoladepoeder over.

Wat vragen we ons af?
- als we een grote knikker laten vallen in het bakje, ziet de krater er dan anders uit dan wanneer we een kleine knikker laten vallen?
- als we op een stoel gaan staan, en we laten de knikker van een grotere hoogte in het bakje vallen, wat gebeurt er dan met de knikker? Ziet de krater er anders uit dan wanneer we de knikkers laten vallen terwijl we op onze knieën naast het bakje zitten?

De kans dat een meteoriet op je hoofd valt is echt wel héél klein, één kans op 100 miljoen. Meestal weet je niet eens dat een steen die op de grond ligt een meteoriet is, maar het kan dus wel.

Bijna 60 jaar geleden werd Ann Elizabeth Hodges, een Amerikaanse mevrouw "geraakt" door een neervallende meteoriet. Ze is er niet van dood gegaan en de meteoriet werd naar haar genoemd: de Hodges meteoriet. En niet zo lang geleden, in 2009, viel een heel klein stukje van een meteoriet op de hand van de 14-jarige Duitse jongen Gerrit Blank. De meteoriet viel daarna op de grond en zorgde voor een krater op de stoep.


Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP