woensdag 29 september 2010

Als de aliëns komen...

De Gentenaar 27 september 2010
















De aarde is niet de enige planeet in het heelal. De aarde is wel de enige planeet in ons zonnestelsel waarop mensen kunnen leven. Op andere planeten is het of te heet,of te koud, of te giftig, of is er geen water, of er is geen dampkring om schadelijke stralingen tegen te houden.. kortom er is wel altijd een reden waarom er op andere planeten in ons zonnestelsel geen leven mogelijk is.

Wij aardbewoners vinden steeds meer middelen om onderzoek te doen buiten ons zonnestelsel, bijvoorbeeld door satellieten buiten het zonnestelsel te sturen. Een reis maken naar een ander zonnestelsel met de transportmiddelen die er nu zijn, dat lukt ons (nog) niet, daarvoor is de afstand die moet worden overbrugd, te groot voor één mensenleven.

Dankzij, volgens ons toch, gesofisticeerde apparatuur ontdekken we steeds meer planeten buiten ons zonnestelsel. Er zijn er nu  zo'n zeventigtal ontdekt die zo groot zijn als onze aarde. Zou daar misschien leven zijn? Dat weten we nog niet, maar de kans is er dus wel. En als er leven is op planeten buiten ons zonnestelsel, dan weten we ook niet hoe dat leven eruit ziet. En of dat leven dat er heel misschien wel is, zich kan verplaatsen, verder dan wij dat kunnen, dat weten we ook niet.

Toch denken ze bij de VN dat het niet slecht is om ons toch voor te bereiden op de komst van buitenaards leven. De VN, dat zijn de Verenigde Naties. Alle landen van de hele wereld komen geregeld eens bij elkaar om wereldproblemen te bespreken. Volgende week is er weer zo'n bijeenkomst. Op die bijeenkomst zal besproken worden wie wat mag doen als hier aliëns arriveren. Waarschijnlijk zal Mazlan Othman, een mevrouw uit Maleisië, het woord mogen voeren als ET hier plots aan de deur komt kloppen. Nu maar hopen dat zo'n Aliën Engels spreekt. Of gebarentaal. Of Maleisisch. Of ....

zondag 26 september 2010

Slotfase van de ontwikkeling van Oma gaat de ruimte in! Oma vertrekt naar het heelal !

  
Ook nu kunt u de ontwikkeling stap voor stap blijven volgen op de deze blog. Door te klikken op de afbeelding van de home-pagina van de website: http://www.omagaatderuimtein.be zult u komende weken het materiaal dat we het voorbije half jaar hebben ontwikkeld, online zien komen. Dag na dag zullen we het materiaal online hijsen, nog hier en daar wat bijwerken, de website nog wat fine-tunen enz. U mag ons gerust tips sturen of de moeilijkheden die u ondervindt op deze site doormailen. Rechts bovenaan op deze blog staat een contactknop.

Wat komt op deze site?
De lesfiches (waaronder ook de handleiding) vormen het hart van deze site.
Het is de bedoeling dat u kunt scrollen tussen deze fiches en daar die activiteiten uitkiezen die u, samen met de kinderen in de klas wil doen.

We zijn uitgegaan van het idee dat een klas jonge kinderen heel divers is. Kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs: wat voor het ene kind nog niet haalbaar is, is het voor het andere kind misschien al wel. Een leerkracht is het best geplaatst om in te schatten wat de kinderen wel en niet aankunnen. We zien in dit project, de leerkracht als een coach die het project organiseert en op elk moment kan blijven bijsturen.

Vanaf het schooljaar 2010-2011 zijn er ook nieuwe richtlijnen voor de scholen: van leerkrachten wordt verwacht dat zij kinderen technische inzichten en vaardigheden bijbrengen. Oma gaat de ruimte in! sluit hierbij aan. Dit aanbod is dus een aanbod voor leerkrachten die wetenschap en techniek willen implementeren in hun lessen.

De activiteiten op de lesfiches kunnen ingebed worden in een spel of project: Oma gaat de ruimte in!
Op de aarde wordt een signaal opgevangen van Oma. Die zweeft in een raket in het heelal en stuurt een kreet om hulp. De leerkracht kan een brief downloaden waarin wordt gevraagd of de kinderen Oma willen helpen. Om dit te kunnen doen moeten zij wel eerst kennis en vaardigheden opdoen: ze krijgen een astronautenwing en zijn nu astronauten in opleiding.

De opleiding bestaat erin dat de kinderen een spelbord moeten kunnen vervolledigen, door allerlei opdrachten uit te voeren waarmee ze kennis opdoen over de ruimte en de ruimtevaart. Het spelbord stelt ons zonnestelsel voor. Gaandeweg leren de kinderen het zonnestelsel kennen en leren ze een heleboel bij over de ruimtevaart.

Opdrachten en vragen die peilen naar hun kennis staan op speelkaarten. De leerkracht blijft het project sturen door eerst zelf de speelkaarten  uit te kiezen, of door zelf nieuwe speelkaarten aan te maken en door telkens, samen met de kinderen te beslissen welke activiteiten ze samen zullen uitvoeren. De kennisvragen worden pas beantwoord nadat kinderen eerst door experimenteren en al doende leren, kennis hebben kunnen opdoen. We voorzien op de website ook alle filmpjes, boeken en tips om alle activiteiten te kunnen uitvoeren.

Door activiteiten uit te voeren en vragen te beantwoorden kunnen kinderen sterren verdienen waarmee ze planeten kunnen aankopen om op hun spelbord te kleven.
Hun opleiding is voltooid als alle planeten op het spelbord staan.

De kinderen ontvangen op het einde een diploma waarop een code staat die ze kunnen intikken op de website. Ze horen dan wat er aan de hand is met Oma... en ja, misschien kunnen zij oma nu wel helpen.

Gaat dit project verder of eindigt het?

Wat wij nu afleveren is een basispakket. Met de lesfiches die online komen zal het spel kunnen worden gespeeld. Maar werken rond ruimte en ruimtevaart biedt nog duizend-en-één meer mogelijkheden. Wat niet in het pakket zit is bijvoorbeeld het maken van een eigen raket of een astronautenpak ,zelf wolken en een storm maken, leren over afstanden in de ruimte, enz. enz.

De filosofie achter dit project is dat in Vlaanderen en Nederland heel veel leerkrachten werken die dit soort activiteiten ook zelf bedenken. Dat weten we omdat we twee jaar lang met heel wat leerkrachten, zowel online als offline, hebben gecommuniceerd. Het internet biedt de mogelijkheid om al deze expertise te delen met andere leerkrachten. Daarom eindigt het spel ook met een oproep om het project verder te laten groeien.

Hoe dit praktisch in zijn werk zal gaan weten we nog niet 100 % zeker. De drie websites worden in oktober, nadat ze zijn afgewerkt en opgevuld overgezet naar de servers van de VUB , vanwaar u ook alle lesfiches en extra materiaal in PDF-vorm zal kunnen downloaden. In de VUB wordt op dit moment gezocht naar iemand die de communicatie met leerkrachten en andere geïnteresseerden kan blijven coördineren. Maar zoals u al gewend bent als u onze blog heeft gevolgd: dit zullen we u hier uit de doeken doen zodra we hierover meer concreet nieuws hebben.

Luchtruim.be en Opa gaat de lucht in !



Via de portaalsite: http://www.luchtruim.be kun je verder surfen naar het aanbod
http://www.omagaatderuimtein en http://www.opagaatdeluchtin.be .
 

zaterdag 25 september 2010

Het LOL-event: slot-event Opa gaat de lucht in!





Gisteren kwamen zo'n 1000 jongeren en leerkrachten langs in de Skyhall van Brussels Airlines. Taco zag het al helemaal zitten. Standje opzetteueuhh, workshopje geveueueuhh...
Nathalie van VUB, speelde voor de gelegenheid even buiten-, euh...binnenwipper. Ze zorgde ervoor dat de kinderen die waren ingeschreven voor de workshops, op de juiste plek terecht kwamen.

Simon legt ook nog een laatste hand aan de stand: het oma- en opa-spelmateriaal een beetje schikken..



In de Oma-workshop van de Pedagogische Begeleidingsdienst Stad Gent en Smoove konden de kinderen een ballonraket lanceren, leerden ze dat geluid zich door de lucht voorplant door trillingen en zochten ze met een grote satéprikker het juiste plekje waar je de ballon zonder knallen kan laten leeglopen.


De telegeleide vliegtuigjes van JWR vielen zeer in de smaak. Ze in de lucht krijgen was niet zo gemakkelijk als gedacht.


Tussendoor kregen we hoog bezoek van de minister van Onderwijs Pascal Smet, aan wie we hebben uitgelegd dat werken in de klas rond lucht- en ruimtevaart niet duur hoeft te zijn als je alles via internet kan communiceren, materiaal kunt laten aanmaken dat iedereen kan downloaden, spellen kunt laten ontwikkelen waarmee de kinderen vanalles op een visuele manier en al doende kunnen leren. Het kwartetspel dat u kwam halen, kunt U ook downloaden Meneer de Minister!

Thomas van de Jeugdwerkgroep Ruimtevaart zegt dat de eitjes  niet moeten worden opgegeten. Ze moeten worden ingepakt! Eigenlijk zijn deze eitjes astronauten die in hun capsule terugkeren naar de aarde. Een astronaut wil namelijk ook niet te pletter storten. JWR noemt een ingepakt ei een dropbox. Als je je ei goed inpakt blijft het ook heel als je het naar beneden gooit.
(Maar Thomas kwam toch bij Oma een pakje zakdoekjes halen om de smurrie op te kuisen.)

Tijl is hier geen dansje aan 't doen. Hij legt met handen en voeten uit dat een vliegtuig niet willekeurig wordt geladen. Luchtvaartpersoneel moet matrixen en symbolen en pictogrammen kunnen lezen om te weten wat in de dozen zit, op welke plaats in het vliegtuig de goederen moeten worden gestapeld, wat wel en wat niet naast elkaar mag staan... kortom, een ingewikkeld gedoe waarvoor je goed moet uitgeslapen zijn.

woensdag 22 september 2010

LOL-event op vrijdag 24 september 2010


Op vrijdag 24 september 2010 organiseert VOKA-Halle-Vilvoorde een LOL-event. LOL staat voor Luchtvaart Onderwijs Logistiek. Het event vindt plaats in de Skyhall van Brussels Airport.
Veel jobs in de luchtvaartsector geraken niet meer ingevuld. VOKA wil daar iets aan doen en nodigde daarom jongeren, leerkrachten en ouders uit om kennis te komen maken met de luchtvaartsector. Meer hierover leest u op hun website: http://www.loljetoekomst.be

In een zijarm van de luchthaven zullen ook VUB, Smoove, stad Gent en JWR neerstrijken om aan geïnteresseerde bezoekers van dit event toe te lichten waarom onderwijs met aandacht voor wetenschap en techniek zo belangrijk is. Voor de kinderen organiseren we enkele workshops.

We maakten een mooi doosje om ons project wat presentabel te maken. Op de foto is het niet te zien, maar de inkt is nog nat. Deze doos hebben we in elkaar geknutseld en daarop hebben we een sticker geplakt, die netjes rond de doos past.
Niet dat we in de toekomst dozen zullen verspreiden met kant en klaar materiaal in. Nee, het leek ons veel logischer om de mogelijkheden van techniek optimaal te benutten: alles gratis en downloadbaar, zelf in elkaar te knutselen door de kinderen, leerkrachten en iedereen die maar wil, is meer bij-de-tijd, dan dozen te verspreiden die, u kent dat wel, na verloop van tijd, gedateerd geraken en vergeten worden omdat ze ergens in één of andere kast zijn beland.

Een doos maken is niet zo moeilijk. In dit geval hebben we in een papierwinkel een kartonnen vouwblad gekocht en daarover hebben we een sticker gekleefd, die door "onze" Simon werd ontworpen. We denken dat kleuters ook een mooi ruimteontwerp kunnen maken, waar u alle gedownloade attributen in kunt stoppen.

dinsdag 14 september 2010

Bestemming Mars


In het Museum voor Natuurwetenschappen te Brussel kun je een nieuwe tentoonstelling bezoeken.
Wie zich afvraagt of er werkelijk kleine groene mannetjes bestaan die de aardbewoners begluren, of het landschap op Mars wil bewonderen, of de robots en ruimtesondes, die de rode planeet Mars onderzoeken, wil leren kennen moet zeker tussen 30 september 2010 en 20 maart 2011 naar Brussel.

zaterdag 11 september 2010

Een stukje van de maan

Toen mijn kinderen kleuters waren, en mij vroegen: "mama, wat gebeurt er als je dood gaat?" antwoordde ik daarop: "dan word je weer een stukje van de aarde." Dat leek hen toen een aannemelijke uitleg.

Eén man vormt daarop een uitzondering: zijn naam is Eugene Shoemaker. Die werd na zijn dood, geen stukje van de aarde, maar een stukje van de maan.

Eugene Shoemaker werkte lang voor de NASA. Hij bestudeerde o.m. de kraters op de maan. Als brokstukken, van meteoren bijvoorbeeld, tegen de maan botsen, vormen zij daar een een put, een maankrater, zo'n beetje te vergelijken met de krater die ontstaat als je een steen laat vallen in een hoop zand. Toen Eugene Shoemaker dood ging, stuurde de Nasa zijn as mee met een satelliet die de maan moest onderzoeken. Deze satelliet lieten ze dan inslaan op de maan. De as van Eugene Shoemaker is nu dus een stukje van de maan.

Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP