Posts tonen met het label kinderboeken fictie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kinderboeken fictie. Alle posts tonen

dinsdag 22 september 2009

Nog versterking van de ploeg


Sommige dingen laten zich niet verklaren. Mens ontmoet mens en je weet dat je daar een vervolg kan aan breien. Je maakt een praatje, dat praatje blijft duren en voor je't weet heb je de start van alweer een nieuw verhaal.
Volgende week gooien we opnieuw al onze breinen op een hoop in een brainstorm. We hopen dat Anneke Boelaerts daar kan bij zijn. Weet je wat? Ik bel eens om te vragen: " doe je mee?"


Anneke vroeg ook informatie over "Dag maan".
Dag Maan is een uitgave van Pantalone.
Kunstenhuis Pantalone streeft naar een synergie tussen muziek, woord en beeld. Bezieler is Filip Bral. Dit boekje met hele mooie tekeningen van Axel Jacobs vergezelde een theatervoorstelling van Pantalone: klassieke muziek, beeld en theater werden met elkaar verweven. Het gaat over een heel bijzondere vriendschap tussen Anton en de maan."Daaaaag maan" roept Anton als hij naar huis gaat en de maan niet kan meenemen. Maar de maan wil niet wijken, hoe hard hij ook roept..
Bedoeld voor kinderen vanaf 2 jaar. Maar natuurlijk is het zo dat leeftijd nooit een rol speelt: boeken, beelden, theater, muziek,... zijn dragers van poëzie en zijn er voor wie bereid is zich te laten ontroeren.

donderdag 26 maart 2009

Ingrid leest De Grote Beer


Ingrid Antheunis, die overal en nog ergens verhalen voorleest, bracht voor de kinderen van De Speurneus een boek mee dat Leen speciaal had uitgekozen. Het boek heet De Grote Beer en is geschreven door Carl Norac en Kitty Crowter. De grote beer is zowaar een echte beer en valt vanuit de hemel op de aarde. En dan loopt alles fout ....


Het verhaal bleek voor de kleuters in het begin wat te abstract. De prenten waren echt wel nodig om de kinderen te kunnen blijven boeien. Na 20 minuten intensief luisteren en kijken bleek het filosoferen wat teveel van het goede. Een volgende keer zorgen we voor een heleboel boeken en laten we de kinderen éérst filosoferen over een ruimte-thema en kiezen we een boek dat daar dan bij aansluit.
De kinderen vertrokken naar de klas, maar na een paar minuutjes werd Ingrid geroepen: "we hebben nog een paar vraagjes!!!" en toen ontspon zich wel een heel interessant gesprek.
.

zaterdag 21 februari 2009

Prentenboeken voor kleuters

Dit zijn nog enkele prentenboeken die ik heb gevonden rond het thema de ruimte.

"Mannetje droomt een droom"
van Marjolein Krijger. 1K

Mannetje is bang voor het donker, maar gelukkig neemt de maan hem mee op reis door de nacht.
Hij maakt het donker licht, jaagt de stilte weg door voor te lezen over mooie dingen en verwarmt mannetje als die het koud heeft. Krijger schildert op een bijzonder soort gerecycleerd papier grote kleurige vlakken die ze zwart omlijnt. Niet alleen haar prenten maar ook haar teksten zijn heel suggestief van vorm. Zij geven voor kleuters die nog niet kunnen lezen de gevoelens weer van wat er staat. Dit is een schitterend prentenboek om de donkere nacht in de kinderkamer mee te verslaan. (bron: De morgen, op website Het Trappenhuis)





"Ik vlieg naar Mars"
van Sabine De Vos. 2-3K














"Weet jij waar de maan woont"
van Ivan Gantschev








"Mijn maansteentje"
van Eric Battut












"Als de maan kon spreken"
van Kate Blanks
















"Wat doet de maan 's nachts"
van Anne Herbauts

Prentenboek voor kleuters

Als iemand rond schaduwen wil werken: het prentenboek "In de donkere nacht" van M. Christiana Butler is een leuk boek om mee te werken.

Beschrijving
Woeh-woeh! waaide de wind door de bomen. Ie-ie! piepten de lantaarns. En het was overal donker. Kikker heeft de hele winter geslapen en is nu op weg naar huis. Maar wat ziet hij als hij daar aankomt? Een ENORM Vijvermonster met reusachtige klauwen! Zal Kikker ooit weer in zijn vijver kunnen zwemmen? En zullen hij en zijn vrienden ontdekken wie het Vijvermonster in werkelijkheid is? (De monsters zijn eigenlijk hun eigen schaduwen) De levendige tekst en sfeervolle tekeningen in dit boek laten zien dat sommige dingen niet zo eng zijn als ze lijken.

zaterdag 14 februari 2009

Papa pak je de maan voor mij? - Carle

Wat hebben ze gemeen, de vele boeken van Carle? Dat is naast een eigen schilder- en collagetechniek de vormgeving. De bladzijden zijn zelden gewoon. Er is iets mee te doen. De lezer kan ermee spelen. Ook wil de auteur meer dan alleen een verhaal. Hij 'leert' iets, spelenderwijs. Zoals tellen, begrippen, vormen, natuurverschijnselen. Ook in dit boek. Marijke wil graag met de maan spelen. De maan is heel hoog en zelf is ze te klein om erbij te kunnen. Met een heel lange ladder lukt het papa. Maar dan blijkt de maan te groot. Gelukkig wordt ze elke nacht kleiner. Een wensvervullend verhaal in vele nachtblauwe platen en weinig tekst. De maanstanden zijn mooi uitgewerkt evenals begrippen als klein, groot, hoog/hoger, laag/lager. Dit gebeurt door de platen uit te klappen: horizontaal uitgeklapt en de trap is heel lang, naar boven uitgeklapt en de trap gaat hoog. Hoe prachtig visueel is hier 'de vergrotende trap' uitgebeeld! En dan de grote maan. Maar liefst vier keer kunnen de bladzijden vergroot worden. Vanaf 3 à 4 jaar, ook bruikbaar in de laagste groepen van de basisschool.

Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP